Wij maakten een volledig bordspel uit het niets. Check out Ruthless!

8 oktober 2024

vier minuten leesplezier

Ruthless: de expeditie van je leven!

Een verjaardagsgeschenk dat uitgroeide tot een creatieve tour de force

Voor de verjaardag van onze vriendin Ruth wilden we geen klassiek cadeau geven. Geen bon, geen boek, geen brunch. Maar iets dat écht bij haar paste. Iets compleet over the top. The top van de Kilimanjaro that is! Het werd: Ruthless.

Een volledig gepersonaliseerd bordspel, geïnspireerd door Ruths leven, haar persoonlijkheid en haar vriendengroep.

Wat begon als een grap, werd een multidisciplinair creatief project. Strategie, storytelling, copy en design kwamen samen in een spel dat tegelijk hilarisch, ontroerend en verrassend goed speelbaar is. Je hoeft ons niet te geloven… vraag het aan de 15 spelers die er al een vriendschapscrisis in beleefden. 🙃

Strategie en conceptontwikkeling

Het spel vertrekt vanuit één sterk idee: een tocht naar de top van de Kilimanjaro (Ruths bucketlistdroom) als metafoor voor het leven.

Onderweg passeer je basecamps, morele dilemma’s, teamworkdrama’s en persoonlijke overwinningen. Elke speler vertegenwoordigt een andere versie van Ruth (zoals Sporty Ruth, Babbel Ruth of Boss Ruth), en samen probeer je die top te halen. Of niet. Want Ruthless blijft Ruthless.

We werkten met archetypes, thema’s per etappe, en spelmechanieken rond samenwerking, sabotage en (on)geluk.

Copywriting en contentcreatie

Het spel bevat meer dan 150 unieke spelkaarten. Elk met copy die Ruth zou doen grinniken én vloeken tegelijk:

  • R(o)uthekaarten – obstakels zoals ziekte, slangen, emo-burnouts en dramatische schoenenkeuze

  • Karmakaarten – lucky/unlucky moments (denk: party drugs vs voedselvergiftiging)

  • Interactiekaarten – dilemma’s en ontmoetingen (“Ruil je beste speler voor Kevin De Bruyne?”)

  • Nachtkaarten & katastrofekaarten – chaos, onweer en ongemakkelijke gesprekken in de tent

  • Spelerkaarten – elke Ruth met haar superkracht

We speelden volop met inside jokes, memes, popcultuur, de vriendengroep, en Ruths legendarische morele richtingsgevoel (niet dus).

Art direction en design

Robin ontwierp een complete visuele stijl: super kleurrijk en met knipogen naar vintage adventure games.

Elke kaart kreeg een eigen vormgeving, het bord toont de verschillende ecosystemen van de Kilimanjaro, en de doos is 100% custom gedrukt. We werkten ook iconografie uit voor karakters als “Survivalist”, “Moraalridder” en “Navigator”. Zelfs de jokers kregen een gezicht (hallo Kevin, Jackie en Rambo 🐏).

Spelstructuur en gameplay

We bouwden het spel in 5 etappes: Savanne, Jungle, Rotsen, Afro-Alpine en de Sneeuwzone.

Elke zone heeft z’n eigen dynamiek en kaarttypes. Je vormt een team, verzamelt tokens, kiest routes, saboteert andere teams of probeert net samen de top te bereiken. Maar zoals in het echte leven geldt ook hier: alles kan kapot.

We testten verschillende versies (vooral Freya heeft een gegeven moment 4 uur aan een stuk getest), schreven de handleiding, en vonden een balans tussen strategie, interactie en pure chaos!!

Een cadeau met een girlfriend hart

Ruthless was nooit bedoeld voor de verkoop. Maar het vat alles samen waar The Girlfriend Experience voor staat: creatieve strategie die vertrekt vanuit mensen.

Een spel dat gemaakt werd uit vriendschap, voor vriendschap.
En voor Ruth, één van Georgina's beste vriendinnen sinds 10 jaar én, misschien belangrijk detail: de effectieve girlfriend van Robin 😘 al vijf jaar samen.

Dus ja, Ruthless was het ultieme girlfriend project.
En het bewijs dat een goed idee geen grenzen kent… zelfs niet op 5.895 meter hoogte.

Ruthless: de expeditie van je leven!

Een verjaardagsgeschenk dat uitgroeide tot een creatieve tour de force

Voor de verjaardag van onze vriendin Ruth wilden we geen klassiek cadeau geven. Geen bon, geen boek, geen brunch. Maar iets dat écht bij haar paste. Iets compleet over the top. The top van de Kilimanjaro that is! Het werd: Ruthless.

Een volledig gepersonaliseerd bordspel, geïnspireerd door Ruths leven, haar persoonlijkheid en haar vriendengroep.

Wat begon als een grap, werd een multidisciplinair creatief project. Strategie, storytelling, copy en design kwamen samen in een spel dat tegelijk hilarisch, ontroerend en verrassend goed speelbaar is. Je hoeft ons niet te geloven… vraag het aan de 15 spelers die er al een vriendschapscrisis in beleefden. 🙃

Strategie en conceptontwikkeling

Het spel vertrekt vanuit één sterk idee: een tocht naar de top van de Kilimanjaro (Ruths bucketlistdroom) als metafoor voor het leven.

Onderweg passeer je basecamps, morele dilemma’s, teamworkdrama’s en persoonlijke overwinningen. Elke speler vertegenwoordigt een andere versie van Ruth (zoals Sporty Ruth, Babbel Ruth of Boss Ruth), en samen probeer je die top te halen. Of niet. Want Ruthless blijft Ruthless.

We werkten met archetypes, thema’s per etappe, en spelmechanieken rond samenwerking, sabotage en (on)geluk.

Copywriting en contentcreatie

Het spel bevat meer dan 150 unieke spelkaarten. Elk met copy die Ruth zou doen grinniken én vloeken tegelijk:

  • R(o)uthekaarten – obstakels zoals ziekte, slangen, emo-burnouts en dramatische schoenenkeuze

  • Karmakaarten – lucky/unlucky moments (denk: party drugs vs voedselvergiftiging)

  • Interactiekaarten – dilemma’s en ontmoetingen (“Ruil je beste speler voor Kevin De Bruyne?”)

  • Nachtkaarten & katastrofekaarten – chaos, onweer en ongemakkelijke gesprekken in de tent

  • Spelerkaarten – elke Ruth met haar superkracht

We speelden volop met inside jokes, memes, popcultuur, de vriendengroep, en Ruths legendarische morele richtingsgevoel (niet dus).

Art direction en design

Robin ontwierp een complete visuele stijl: super kleurrijk en met knipogen naar vintage adventure games.

Elke kaart kreeg een eigen vormgeving, het bord toont de verschillende ecosystemen van de Kilimanjaro, en de doos is 100% custom gedrukt. We werkten ook iconografie uit voor karakters als “Survivalist”, “Moraalridder” en “Navigator”. Zelfs de jokers kregen een gezicht (hallo Kevin, Jackie en Rambo 🐏).

Spelstructuur en gameplay

We bouwden het spel in 5 etappes: Savanne, Jungle, Rotsen, Afro-Alpine en de Sneeuwzone.

Elke zone heeft z’n eigen dynamiek en kaarttypes. Je vormt een team, verzamelt tokens, kiest routes, saboteert andere teams of probeert net samen de top te bereiken. Maar zoals in het echte leven geldt ook hier: alles kan kapot.

We testten verschillende versies (vooral Freya heeft een gegeven moment 4 uur aan een stuk getest), schreven de handleiding, en vonden een balans tussen strategie, interactie en pure chaos!!

Een cadeau met een girlfriend hart

Ruthless was nooit bedoeld voor de verkoop. Maar het vat alles samen waar The Girlfriend Experience voor staat: creatieve strategie die vertrekt vanuit mensen.

Een spel dat gemaakt werd uit vriendschap, voor vriendschap.
En voor Ruth, één van Georgina's beste vriendinnen sinds 10 jaar én, misschien belangrijk detail: de effectieve girlfriend van Robin 😘 al vijf jaar samen.

Dus ja, Ruthless was het ultieme girlfriend project.
En het bewijs dat een goed idee geen grenzen kent… zelfs niet op 5.895 meter hoogte.

"Mijn hoofd zat bomvol ideeën, maar ik liep vast in de details. Zij hebben mijn chaos omgezet in creatie. Van dag één voelde dat goed!"

Roxanne

Founder van Junglicious

"Wij hadden mensen nodig die alles uit ons hoofd namen, en op papier konden vertalen. En dat hebben Georgi & Robin f*cking goe gedaan!"

Gilles & Gaetan

Founders Pureto

"Dat het resultaat er mag zijn is overduidelijk. Maar vooral de manier van werken van Georgina & Robin vond ik fantastisch."

Axelle

Founder Turtlee Green

Of je nu start of vastzit, we zoeken samen uit waar je naartoe wil (en hoe je daar geraakt).

Your brand new girlfriends are only one message away!

Door je bericht in te sturen ga je akkoord met onze privacy-voorwaarden. Georgina gaat daar zorgvuldig mee om, beloofd.

"Mijn hoofd zat bomvol ideeën, maar ik liep vast in de details. Zij hebben mijn chaos omgezet in creatie. Van dag één voelde dat goed!"

Roxanne

Founder van Junglicious

"Wij hadden mensen nodig die alles uit ons hoofd namen, en op papier konden vertalen. En dat hebben Georgi & Robin f*cking goe gedaan!"

Gilles & Gaetan

Founders Pureto

"Dat het resultaat er mag zijn is overduidelijk. Maar vooral de manier van werken van Georgina & Robin vond ik fantastisch."

Axelle

Founder Turtlee Green

Of je nu start of vastzit, we zoeken samen uit waar je naartoe wil (en hoe je daar geraakt).

Your brand new girlfriends are only one message away!

Door je bericht in te sturen ga je akkoord met onze privacy-voorwaarden. Georgina gaat daar zorgvuldig mee om, beloofd.

"Mijn hoofd zat bomvol ideeën, maar ik liep vast in de details. Zij hebben mijn chaos omgezet in creatie. Van dag één voelde dat goed!"

Roxanne

Founder van Junglicious

"Wij hadden mensen nodig die alles uit ons hoofd namen, en op papier konden vertalen. En dat hebben Georgi & Robin f*cking goe gedaan!"

Gilles & Gaetan

Founders Pureto

"Dat het resultaat er mag zijn is overduidelijk. Maar vooral de manier van werken van Georgina & Robin vond ik fantastisch."

Axelle

Founder Turtlee Green

Of je nu start of vastzit, we zoeken samen uit waar je naartoe wil (en hoe je daar geraakt).

Your brand new girlfriends are only one message away!

Door je bericht in te sturen ga je akkoord met onze privacy-voorwaarden. Georgina gaat daar zorgvuldig mee om, beloofd.